×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۸ آذر - ۱۳۹۷  
true
false

دنیای کودکانه “دنیا” زیر آوار

گزارش از : کلثوم مومنی

کامیاران خبرخبر تلخ بود، دنیا ویسی، دانش آموز پایه اوّل دبستان روستای “گرماش” سنندج، بر اثر فروریختن دیوار مدرسه تخریبی از دنیا رفت.

به گزارش کامیاران نیوز به نقل ازخبرگزاری صداوسیما  مرکز کُردستـــان، مادر هنوز شیرینی روز اوّل مدرسه دنیایش را مزه مزه می‌کند و پدربه یاد می‌آورد، هر شب که از کار برمی گشت پای حرف‌های کودکانه دخترکش می‌نشست تا از روز‌های دانش آموزیش بگوید.
دنیا با زبان شیرین بچگانه خود از دوستانش می‌گفت و از همکلاسی‌ها و آموزگارش هم تعریف می‌کرد، هر شب لباس هایش را با دقت تا می‌کرد و لوازم مدرسه اش را در کوله اش می‌گذاشت تا صبح زود در کلاس درس حاضر شود.
روزی که برای خرید وسایل مدرسه باهم به شهر آمدند، برای همه خانواده خاطره‌ای شیرین بود، خاطره‌ای که در شانزدهمین روز دانش آموزی دنیا، برای همیشه دفن شد.
دیروز صبح مثل همیشه لقمه نان و پنیر و میوه اش را از مادر گرفت و با شادی و شور روانه مدرسه شد، مادر با نگاهی نگران کودکش را تا آنجایی که چشمانش همراهی می‌کرد بدرقه کرد، نمی‌دانست که با این رفتن برگشتنی در کار نیست، اگر می‌دانست…
و حسرت این اگر‌ها تا آخر عمر بر دل سوخته مادر دنیا ماند تا امروز با چشمانی ماتم زده و اشکبار و با التماس بگوید: کاری کنند که دیگر هیچ مادری مثل من، جگرگوشه اش را از دست ندهد و جگرش نسوزد.
این رسم همه مادران است که نگران هم باشند…
زنگ تفریح مدرسه که همیشه به عنوان ساعت شادی و بازی بچه هاست، دیروز برای بچه‌های مدرسه ” گرماش” ساعت دلهره و ترس و مرگ بود.
دنیا که برای آوردن توپ به سمت دیوار سست و کهنه مدرسه رفته بود، با فروریختن دیوار زیر آن ماند و دنیای دانش آموزی او در همان روز‌های اول سال تحصیلی ناتمام ماند.
دنیای کودکانه
مرگ در همان دقایق نخست
یکی از اهالی روستا که می‌خواست به شهر برود، با فریاد‌های معلم دبستان ظفر به سمت مدرسه می‌رود.
با دست محل افتادن دنیا را نشان می‌دهد و می‌گوید: با کمک معلم مدرسه و چند نفر دیگر از اهالی، دنیا را از زیر آوار بیرون کشیدیم تا به بیمارستان برسانیم، اما دنیا همینجا روی دستان من تمام کرد.
کاک ابراهیم از دیگر شاهدان این ماجرا هم می‌گوید: بیرون از خانه آمدم که دیدم بچه‌های مدرسه گریه کنان و پریشان هستند، از آن‌ها دلیل گریه شان را پرسیدم که گفتند دنیا زیر دیوار مانده.
حالا همه پدر و مادر‌های گرماشی نگران جان کودکان خود هستند، بعضی هایشان می‌گویند: تا مدرسه درست نشود، اجازه نمی‌دهیم بچه‌های به مدرسه بیایند، امروز نوبت دنیا بود، فردا نوبت بچه‌های ماست.
بعضی هایشان هم با سواد شدن بچه‌ها برایشان مهم است و شاید هم امیدی ندارند که مدرسه به این زودی نوسازی شود، پیشنهاد می‌دهند بچه‌ها در مسجد روستا درس بخوانند.
از معلمی حرف می‌زنند که پارسال به روستا آمده بود و بادیدن فضای آن، از آمدنش پشیمان شده بود، اما انگار از آموزش و پرورش به او گفته بودند نگران نباشد؛ انشالله که چیزی نمی‌شود.
دهیار هم از نوبت مدرسه روستا می‌گوید و از مکاتبات ۴ ساله با مسئولین آموزش و پرورش و جوابی که گفته بودند مدرسه روستای شما را در نوبت قرار داده ایم.
دنیای کودکانه
این آخرین حادثه نیست
مدیرکل آموزش و پرورش کُردستان می‌گوید: مدرسه ابتدایی “گرماش” نمونه‌ای از تعدا قابل توجه مدارس فرسوده استان با قدمتی بالای ۳۶ سال است.
رشید قربانی با اشاره به وضعیت نامطلوب مدرسه و دیوار‌های تخریبی آن وجود دره و رودخانه پشت دیوار مدرسه و فعالیت ماشین آلات سنگین راهداری در کنار این دیوار را در فروریختن آن موثر عنوان کرد.
وی به توصیه‌های وزیر آموزش و پرورش به همکاران فرهنگی خود اشاره کرد و افزود: به همه توصیه شده تا حدی که امکان دارد از بچه‌های مراقبت کنند، اما در کشور و استان بسیاری از مدارس غیراستاندارد هستند.
قربانی می‌گوید: در برنامه ششم اعتبار قابل توجهی پیش بینی شده تا مدارسی از این قبیل نوسازی شود، اما اگر ظرف یکی دو سال آینده اعتباری پیش بینی نشود این نمی‌تواند آخرین حادثه باشد.
دنیای کودکانه
۳۰ درصد مدارس غیر استاندار است
مدیرکل نوسازی مدارس کردستان هم می‌گوید: ۳۰ درصد مدارس استان تخریبی و غیرقابل استفاده است.
ماجد احمدی با بیان اینکه درباره مدرسه روستای “گرماش” بار‌ها با آموزش و پرورش مکاتبه و درباره غیر قابل استفاده بودن آن هشدار داده شده است، افزود: آموزش و پرورش هم برای تخلیه مدرسه با مشکلاتی مواجه بوده و به همین دلیل قادر به تخلیه آن نبوده است.
وی عمده مشکل حال حاضر نوسازی مدارس را کمبود اعتبار عنوان کرد، مشکلی که باعث شده از برنامه تخریب و بازسازی عقب بمانند.
مدیرکل نوسازی مدارس کُردستان می‌گوید: مدارس خشت و گلی در برنامه‌ای یکساله و مابقی در برنامه یک ساله بازسازی می‌شوند.
دنیای کودکانه

مقصرین پاسخگو باشند

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: موضوع فوت دانش‌آموز دختر سنندجی به خاطر ریزش دیوار مدرسه را تا مجازات مقصرین پیگیری خواهد کرد.
سیدمهدی فرشادان با بیان اینکه بار‌ها در جلسات مختلف، موضوع فرسودگی مدارس را مطرح کرده، اظهار می‌کند: آخرین بار در شورای آموزش و پرورش و با حضور مدیران وزارتی درباره وضعیت مدارس فرسوده صحبت کردیم چرا که مدارس فرسوده زیادی در استان کُردستان وجود دارد که بار‌ها نسبت به خطرات احتمالی آن هشدار داده ایم.
وی افزود: در پاسخ به این هشدار‌ها موضوع کمبود اعتبارات مطرح می‌شود در حالی که نمی‌توان جان دانش‌آموزان را به خاطر کمبود اعتبار به خطر انداخت.
وی می‌گوید: ما بار‌ها گفته‌ایم مدارس فرسوده‌ای که قابل بهره‌برداری نیستند، باید از گردونه خارج شوند، امّا این اتفاق نیفتاد.
 
دنیای کودکانه
خطر در کمین دانش آموزان
حدود ۱۰۰۰ مدرسه از دو هزار و ۸۰۰ باب مدرسه در استان کُردستان نیاز به مرمت اساسی دارند و ۳۰۰ مدرسه پرخطر است.
اگرچه از منابع ملی و استانی همه ساله مبلغی صرف نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس می‌شود، اما نقش خیرین در این زمینه بسیار پررنگ‌تر از هر اعتباری است، تا جایی که در برخی سال‌ها معادل اعتبار دولتی کمک‌های مردمی جذب می‌شود.
امروز نقش اساسی این خیرین بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید، تا دیگر دنیای هیچ دنیایی، بر سرش آوار نشود.
 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false